Čeština
1.6.
Dobrý den, milí žáci, chtěla bych vám popřát příjemné prožiti dnešního Mezinárodního dne dětí, doufám, že ho strávíte podle svých představ. Přesto připomínám školní povinnosti - poslat referát o autorovi knihy, kterou jste přečetli, a referát o knize, kterou jste přečetli, a deníkové záznamy do 1.6. Tak s chutí do toho, půl je hotovo!
25.5.
Dobrý den, dnes připomínám psaní deníku - poslat 1.6. a vypracovaní referátu o knize, kterou jste četli.
19.5.
Dobrý den, dnes připomínám čtení knihy a psaní deníku (od 15.5. - pošlete 21.5.)
19.5.
Dobré ránko, kdy nás k práci probouzejí ptáci svým zpěvem. Určitě si také budeme při našem učení zpívat, protože to bude jednoduché. Dnes o dalším větném členu.
Jak na to?
1. zhlédni video https://youtu.be/s5t1oYmQ1ac
2. vezmi sešit Čj Š, napiš datum 19. května, opiš zápis podle přílohy, nebo nalep
A v další online hodině procvičíme! Hezký den přeje TU
12.5.
Dobrý den, šesťáci, dnešní vyhledávání předmětu jste zvládali dobře, tak si povíme něco o dalším rozvíjejícím větném členu.
Jak na to?
1. zhlédni video
https://youtu.be/H7_rprMquZQ
2. sešit Čj Š, datum 12.5., nadpis
Příslovečná určení
- vyjadřují bližší okolnosti děje
- rozvíjejí sloveso, příd. jm., příslovce
- bývají vyjádřena pod. jm., příslovcem
druhy - příslovečné určení místa Pum
ptáme se - Kde, kam, odkud?
Pum
Ráno klidně stál před školou. Stál kde? Před školou. (pod.jm.)
- příslovečné určení času Puč
ptáme se - Kdy, odkdy?
Puč
Ráno klidně stál před školou. Stál kdy? Ráno.
- příslovečné určení způsobu Puz
ptáme se - Jak?
Puz
Ráno klidně stál před školou. Stál jak? Klidně. (příslovce)
Příště si vysvětlíme a procvičíme!
12.5.
Dobrý den, dnes připomínám čtení knihy a psaní deníku ( od 8.5. - pošlete 15.5.) a
vypracuj referát podle přílohy.
Přílohy
7.5.
Dobré ráno, tak jsem tu zase s češtinou. Dnes se dozvíte něco nového o větných členech. Zatím to bude jen takové ťuknutí a vysvětlíme si na online hodině.
Jak tedy na to?
1. sešit Čj Š, datum 7. května, nadpis
Rozvíjející větné členy
Předmět Pt (pád)
označuje osobu, zvíře, věc, jev, které jsou zasaženy dějem
závisí na slovese (příd. jm.), které řídí jeho pád
ptáme se - pádovými otázkami (ne 1.+5. pád)
Pt4
Jana přinesla dort. Přinesla koho, co? Dort.
Pt2
Jana přišla bez květiny. Přišla bez koho, čeho? Bez květiny. (pod.jm.)
Pt3
Jana nám popřála. Popřála komu, čemu? Nám. (zájmeno)
Pt6
Jana mluvila o známých. Mluvila o kom, čem? O známých. (příd.jm.)
Pt7
Jana odešla s Jirkou. Odešla s kým, čím? S Jirkou. (pod.jm.)
Pt4
Jana šla spát. Šla koho, co? Spát. (infinitiv)
2. zhlédni video
Doufám, že jste zvládli.
Mějte se prima.
29.4.
Dobrý den, dnes jen připomínám čtení knihy a psaní deníku od 22.4. do 28.4. a poslat 29.4.
Přeji hezké počteníčko a vzpomínáníčko
28.4.
Dobrý den, tak co nás dnes čeká? Opět shoda přísudku s podmětem, ale tentokrát několikanásobným - to znamená, že ve větě bude několik podmětů.
Vezměte si sešit Čj Š, napište si datum 27. dubna a nadpis
Shoda přísudku s několikanásobným podmětem
- opište informace z přílohy, nebo si text vytiskněte a nalepte do sešitu
Hodně zdaru!
24.4.
Dobrý den,
omlouvám se, že vám zadávám úkol v pátek, ale rozbil se mi doma modem na wifi, a tak jsem to musela vyřešit. Co vás dnes čeká?
Procvičujte pravopis shody přísudku s podmětem podle odkazu
https://www.youtube.com/watch?v=V3jLqt1SkHE
Důležité! V úterý 27.4. se zase sejdeme na Skypu, ale nastane změna pro čtvrtou skupinu - ta se rozdělí. Tereza Křečková a Pavel V. přejdou do 1. skupiny, začátek v 8.00, Ondřej V. a Hanka přejdou do 2. skupiny, začátek v 8.30, Tereza Krátká a Anežka přejdou do 3. skupiny, začátek v 9.00, od 9.30 je doučování pro Zuzanku, Natálii Šn., Báru, Damiána, Václava, Jakuba a dva další, kteří budou potřebovat.
Prozvoním vás a doufám, že všechno klapne.
22.4.
Dobrý den, dnes jen připomínám čtení knihy a psaní deníku - poslat 29.4. Mějte se prima!
16.4.
Dobré ránko, tak se nám po dvoudenní zimě zase vrátilo jaro, a proto se jistě s chutí pustíte do práce. Dnešní lekci věnujeme přísudku.
1. učebnice str. 68 - prostudujte si z tabulky informace o přísudku
2. do sešitu Čj Š si napište dnešní datum (nezapomeňte měsíc slovem 16. dubna)
a nadpis Přísudek
ptáme se - co dělá podmět, co se děje ve větě
a) slovesný - vyjádřen slovesem
Ota píše úkol.
Jan bude hrát hokej.
Pes hop přes plot.
b) jmenný se sponou - vyjádřen pod. jm., nebo příd. jm a sponovým slovesem
(sponová slovesa - být, bývat, stát se, stávat se)
Eva je lékařka. Eva není lékařka. Eva bude lékařka. Eva byla lékařka. Eva je veselá.
Eva se stala lékařkou. Děda se stával mrzutějším.
c) jmenný beze spony - Mladost - radost. Mluviti stříbro, mlčeti zlato.
3. vypracujte cv. 3 na str.69
Přeji hodně zdaru!
15.4.
Dobré ráno šesťáci,
dnes vám jen připomínám, že máte pokračovat ve čtení vámi vybrané knihy a v psaní deníku od 15.4. do 21.4. a nezapomenout mi další část 22.4. poslat.
Děkuji a přeji hodně zábavy.
14.4.
Dobré ráno šesťáci, je po Velikonocích a my se musíme pustit zase do práce, bude to opakování o podmětu - tak s chutí do toho:
1 učebnice str. 68 - prostudujte si informace o podmětu v tabulce
2. do sešitu Čj Š si napište dnešní datum a nadpisy SKLADBA
Základní větné členy
Podmět
ptáme se - Kdo, co?
druhy a) vyjádřený Žáci se učili sami.
b) nevyjádřený Učili se určovat podmět. (oni)
c) všeobecný (neurčitá skupina lidí) Hlásili to v rozhlase.
Hlavou zeď neprorazíš.
3. vypracuj cv. 2 na str. 68
Přeji hodně zdaru
8.4.
Dobré ráno, dnes jen připomínám hesla následujících dní - Čti, čtěme, čtěte vámi vybranou knížku a Piš, pišme, pište deník - pokud možno ve Wordu, ne v pdf a ne každý zápis na novou stránku - pošlete 15.4. Děkuji
Také bych vám chtěla připomenout, že zítra máte velikonoční prázdniny a pak následují velikonoční svátky, proto bych vám chtěla popřát hezké prožití Velikonoc. Ozvu se vám zase až v úterý 14.4. Mějte se prima!
7.4.
Dobré ráno šesťáci, vítám vás na hodině českého jazyka. Dnes jsem si pro vás připravila opakování slovesného času. Podívejte se, jak na to:
1. učebnice str. 61 - prostudujte si tabulku Slovesný čas
2. do sešitu Čj Š si napište dnešní datum a nadpis Slovesný čas a opište si zápis
a) přítomný - spím, spíš, spí, spíme, spíte
b) minulý - spal jsem, spal jsi, spal, spali jsme, spali jste,spali
c) budoucí - budu spát, budeš spát, bude spát, budeme spát, budete spát,
budou spát
- vyspím se (přítomný tvar, nemá přítomný čas)
3. vypracuj cv. 1 na str. 61 roztřiď slovesa do sloupečků podle času
Slovesný čas
přítomný budoucí
nese přinese
Přeji hodně zdaru!
2.4.
Dobré ránko, doufám, že jste prožili veselý apríl a že se vám podařilo někoho napálit. Dnes se však zase musíme pustit do práce. Čeká na nás opakování slovesného způsobu rozkazovacího:
1. do sešitu Čj Š si napište dnešní datum a nadpis Způsob rozkazovací
- vyjadřuje rozkaz, pokyn nebo zákaz. Používá se v 1. osobě čísla množného a 2. osobě čísla jednotného i množného, čas se neurčuje
Nechoď do kavárny a nekupuj si kávu.
Pojďme do kina.
Poslouchejte mě!
2. dále připomínám sepisování deníku od 31.3. do 7.4. a čtení vaší
3. procvičte si určování slovesného způsobu
Dobrý mrazivý, ale slunečný den, tak jsem tu zase s nákladem češtiny, určitě se nemůžete dočkat. Tedy hurá do toho!
1. prostudujte si tabulku na str. 65
2. přepište tabulku do sešitu Čj Š
3. vypracujte do sešitu cv. 8 na str. 66
4. opište do sešitu cv. 10 ze str. 68
5. vyřešte úkoly v cv.12 na str. 70
Přeji hodně zdaru!
APRÍL ! APRÍL! APRÍL! Hezký aprílový den!
31.3.
Dobré ráno všem v šesté třídě, jsem tady zase s nákladem češtiny, tak s chutí do toho, půl je hotovo:
1. podle přiložené přílohy si zkontrolujte a opravte slovesné tvary v tabulce 57/5
2. přečtěte si veškeré informace o podmiňovacím způsobu - učebnice str. 59
3. do sešitu Čj Š si napište dnešní datum a nadpis Podmiňovací způsob přítomný a minulý a opište si tabulku ze str. 59, ale jen ten rámeček
4. nyní vypracujte cv. 2 na str. 59 - nezapomeňte rozlišit podmiňovací způsob přítomný a minulý
Hodně zdaru přeje TU
26.3
Dobré ráno, máme dnes čtvrtek, a tak nás netrpělivě čekají slovesa. V pondělí jste si opakovali určování mluvnických kategorií u sloves (osoba, číslo, způsob, čas), dnes bude úkol obrácený - budete tvořit slovesné tvary podle zadání v učebnici:
1. učebnice str.57, cv. 5
2. udělejte si tabulku přes celou jednu stránku, nadepište si jednotlivé sloupečky a doplňujte tvary něčím gumovacím
3. malá rada - řekněte si nejdříve zájmeno pro označení osoby
- 2. os. č. mn. zp. roz. = vy = hrajte si
- 1. os. č. mn. zp podm. = my = hráli bychom si
- 2. os. č. j. zp. ozn. čas min = ty = hrál sis
- 3. os. č. mn. zp. ozn. čas přít. = oni = hrají si
Přeji hodně úspěchu při řešení tohoto hlavolamu!
25.3
Dobré ránko, heslo dne Čti, čtěme, čtěte, průběžně čtěte knihu, kterou jste si vybrali a užijte si ji.
24.3.
Dobré ránko, heslo dne Piš, pišme, pište deník do 31.3. a pak pošli. Děkuji
23.3.
Dobré ránko, tak jsem zase tady s úkoly na češtinu.
Skončili jsme kapitolu o číslovkách a teď nás čekají slovesa. Tak tady jsou:
1. prostuduj si tabulky v učebnici na str. 56 horní i dolní
2. do sešitu Čj Š napiš dnešní datum a nadpis Slovesa
jsou slova ohebná, časují se (mění tvar podle osoby)
vyjadřují děj, činnost, stav, změnu stavu
určitý tvar - učil by se neurčitý tvar (infinitiv) - učit se
slovesný tvar jednoduchý - pracuje, učil se
slovesný tvar složený - pracovali jste, byli by pracovali, budou pracovat
3. urči u sloves - osobu, číslo, způsob, čas
běželi -
maluješ -
pište si -
budeme jezdit -
spal bych -
zavolá -
byla by přišla -
jedli jste -
Přeji hodně zdaru TÚ
Esterka pracuje podle vlastního plánu.
19.3.
Dobré ránko, tak zase nás čeká zábava s češtinou, tedy s chutí do toho, půl je hotovo. Dnes se pustíme do skloňování číslovek:1. učebnice str.54 prostudujte tabulku1 do sešitu Čj Š napište dnešní datum a nadpis Skloňování číslovek a zápis dva, oba - dvou, obou, dvěma, oběma tři - bez tří, ke třem, o třech, s třemi čtyři - bez čtyř, ke čtyřem, o čtyřech, s čtyřmi sto - bez sta, ke stu, o stu, se stem podle vzoru město tisíc - stroj, milion - hrad, miliarda - žena druhové, řadové a násobné - mladý (paterý, druhý, čtyřnásobný), jarní(dvojí, první) násobné se zakončením - krát se neskloňují (pětkrát)3. vypracuj do sešitu str. 54 cv. 1
Přeji hodně zdaru a pozor na zakončení -ma !
Dobré slunečné ráno! S chutí do toho, půl je hotovo.Dnes máme literaturu, tak pokračujte ve čtení vámi vybrané knížky. Užijte si to!
Milí šesťáci, dnes mám pro vás úkoly dva. Pro vás, protože máme sloh, tak ve Wordu udělejte úvodní stránku s nadpisem Můj deník, s vaším jménem a třídou, na druhý list začněte psát svůj deník, a to od 11.3. Určitě víte, co takový deník obsahuje (ke každému dni napište datum a vaše činnosti, zážitky, apod.) Úvodní stránku a další mi pošlete do příštího úterý 31.3.Druhý úkol je pro rodiče. Ukažte jim tento mail a požádejte je o napsání odpovědi.
Milí rodiče, jako třídní učitelka jsem dostala za úkol požádat vás o sdělení vašeho názoru na tento způsob výuky. Napište mi prosím, zda máte s touto výukou nějaké problémy, nebo máte k této výuce nějaké připomínky, či nápady. Za odpověď vám děkuji, budeme se jí zabývat, abychom mohli všechno zlepšit k naší oboustranné spokojenosti.S pozdravem Svobodarová