Projekt Podpora Vejprty


Podpora Vejprty

Situace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) a jejich rodin s nutnou potřebou podpory je při současných opatřeních velmi specifická. Víme, že rodiny musí zajistit nejen domácí vzdělávání svých dětí, ale také ošetřit jejich speciální vzdělávací potřeby. Snažíme se vyřešit, aby rodinám byla vytvořena podpora z metodického hlediska a bylo také zohledněno hledisko technického vybavení, primárně připojení k Internetu.

Snahou školy je i přesto, že děti nejsou fyzicky přítomny ve škole, aby byla zohledňována doporučená podpůrná opatření a veškeré okolnosti, které ovlivňují možnosti vzdělání.

V současném stavu je naší snahou poskytnout dětem s potřebou podpůrných opatření zvýšenou možnost individualizace výuku tak, abychom eliminovali rizika prohloubení již tak velkých nerovností ve vzdělávání.

Samozřejmostí je po celou dobu domácího vzdělávání zajištění informační i materiální podpory při vzdělávání dětem a celým rodinám. Zejména pravidelné předávání individualizovaných informací o aktuálních úkolech, poskytování upravených materiálů a pomoc se zprostředkováním učiva.

Nedílnou součástí je zajištění zapůjčení školních pomůcek a dalších materiálů, které pomohou dětem při studiu z domova. Pokud se dítě vzdělává s podporou asistenta pedagoga, bude jeho pomoc zajištěna i pro podporu při domácím vzdělávání. Dítěti a rodině poradí při vzdělávání, zajistí individualizované učební materiály a podklady, a pomáhat může také přímo s výukou distančně a v případě potřeby za dodržení bezpečnostních opatření i osobně v budově školy. Uvědomujeme si, že děti i jejich rodiny jsou v současné situaci pod velkým tlakem. Potřebují podporu, nikoliv další stres. Naší snahou bude usnadnit proces dalšího vzdělávání a poradit s jeho průběhem. Situace pro všechny rodiny a zvláště pro rodiče dětí se speciálními vzdělávacími potřebami není momentálně lehká. Pro jejich potřebu jsme připravili následující informace, které mohou pomoci pro usnadnění momentální situace .

1. Komunikace se školou

Škola nastavila nástroje jak pro práci s dětmi, tak i pro vzájemnou komunikaci. Komunikace mezi školou a rodinou je pro obě strany nejcennějším nástrojem při zvládnutí domácího vzdělávání.

Pro účely konzultací jsou Vám k dispozici jednotliví členové školního poradenského pracoviště a samozřejmě jednotliví vyučující a asistenti tříd. Nebojte se zavolat kdykoli, vyvstane-li pro Vás potřeba s námi konzultovat veškeré záležitosti. Všechno společně zvládneme, jen musíme o Vašem aktuálním problému vědět.

Ještě jednou i v této sekci uvádíme kontakty na jednotlivé členy ŠPP:

Koordinátor pro 1. stupeň - Mgr. Dita Klucová

Kontakt: +420 608 384 284, e-mail:ditaklucova@seznam.cz

Kontaktní osoba pro 1. stupeň - Blanka Lazarová

Kontakt: +420 605 800 843, e-mail:lazarova.blaza@seznam.cz

Koordinátor pro 2. stupeň - Mgr. Milada Jindrová

Kontakt: +420 723 278 908, e-mail:miladajindrova@seznam.cz

Kontaktní osoba pro 2. stupeň - Anna Stadlerová

Kontakt: +420 725 913 800, e-mail:stadler.anna@seznam.cz

Garant - Mgr. Tomáš Kluc

Kontakt: +420 774 483 84, e-mail:tomaskluc@seznam.cz

Kontaktní osoby Blanka Lazarová (1.stupeň ZŠ) a Anna Stadlerová (2.stupeň ZŠ) budou zabezpečovat pravidelný každodenní kontakt s rodinami.

Koordinátoři inkluze Dita Klucová a Milada Jindrová budou zabezpečovat pravidelnou odbornou vzdělávací podporu jednotlivých rodin a žáků.

Odborný garant Tomáš Kluc bude zabezpečovat celkovou koordinaci probíhajícího domácího vzdělávání a metodickou podporu pracovníkům ŠPP a pedagogickým pracovníkům(učitelům, asistentům).

Domluvte se s koordinátorem inkluze na pravidelné formě komunikace a podpory, která bude vyhovovat Vám oběma i Vašemu dítěti. Nejste odborníci. Nestyďte se požádat o radu či pomoc. Prací nás pedagogů je i na dálku zajistit vzdělávání všech dětí a pomáhat jim s ním. S pomocí pedagoga nastavte vzdělávací cíle a očekávané výstupy. Jejich plnění se školou budeme společně komunikovat a pružně upravovat na míru dítěti.

2. Ošetřovné

Škola poskytuje rodičům potvrzení ošetřovného, které potřebujete pro svého zaměstnavatele. Rodiče dětí do třinácti let věku, pokud jsou zaměstnanci, OSVČ, mají nárok na ošetřovné ve výši 60 % ze základu platu. Vláda rozhodla o prodloužení lhůty vyplácení podpory z původních devíti dnů (resp. šestnácti u samoživitelů) na celou dobu uzavření škol z důvodu epidemie COVID-19. Aktuální informace sledujte na webových stránkách MPSV v sekci "Informace ke koronaviru" a MPO, kde najdete také postup, jak o ošetřovné požádat.

  1. Pravidelný režim

Je-li to možné nastavte si pravidelný režim, který pomůže Vám i Vašemu dítěti se lépe orientovat a plnit stanovený plán, vzdělávací cíle a výstupy. Zařaďte výuku každý všední den ve stanovený čas. Dítě bude vědět, že má stejně jako ve škole čas na práci a následně pak čas na odpočinek, zábavu a hru. Stanovte si plán výuky například na každý týden a ten pak v týdenním horizontu postupně plňte. Dopřejte dítěti dostatek volného času a volný víkend.

  1. Potřeby dětí

Domácí výuka Vám umožňuje pružně reagovat na celkové i aktuální potřeby dítěte. Vycházejte ze zájmu dítěte a jeho schopnosti se soustředit. Prokládejte výuku chvílemi odpočinku, protažením či drobnou hrou. Plňte se svým dítětem nastavený výukový plán, ale nepřetěžujte ho. Mějte očekávání odpovídající individuálnímu vzdělávacímu potenciálu dítěte. Budou-li Vám momentální nároky na dítě připadat příliš velké kontaktujte nás. Při domácím vzdělávání vidí rodiče reakci a zvládnutí dětí celého procesu lépe než učitel. Vždy budeme vzájemně posuzovat momentální rozpoložení a možnosti dětí. Musíme, ale o nich vědět.

  1. Možnosti dostupných technologií a online zdroje

V reakci na zavření škol se objevila řada podpůrných služeb cílených na podporu vzdělávání dětí v domácím prostředí. Česká televize vysílá každý všední den od 9:00 na ČT2 vzdělávací program UčíTelka pro žáky 1. - 5. tříd. Každý tematický učební blok trvá třicet minut a je určen vždy pro jeden ročník prvního stupně. Také Český rozhlas uvolnil vzdělávací pořady a audioknihy pro děti. Pražská městská knihovna nabízí 1308 titulů ke stažení zdarma. Na internetu je k dispozici řada rozcestníků nebo webových stránek, kde lze sledovat výuková videa, stahovat vzdělávací materiály i pracovní listy.

6. Společné sdílení aktuální situace při distančním vzdělávání

V nelehké situaci se nyní nachází většina rodičů. Obraťte se na rodiče dětí v obdobné situaci a poraďte se s nimi. "Víc hlav, víc ví" a samotné sdílení často velmi pomůže. Na sociálních sítích také dobře fungují tematicky zaměřené diskuzní skupiny. Ohledně speciálních vzdělávacích potřeb Vašeho dítěte Vám mohou poradit organizace, které se na podporu dětí se SVP a jejich rodin zaměřují. Poradenská zařízení (PPP, ŠPZ) v současné době nepřerušila svoji činnost. Můžete požádat o jejich radu buď prostřednictvím pracovníků školního poradenského pracoviště nebo se na jejich pracovníky obrátit přímo.

7. Potřeba pomoci

Je-li pro Vás nejen výuka dítěte, ale již samotná non-stop péče o něj příliš zatěžující, využijte dostupných sociálních služeb (osobní asistence, respitní péče, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež apod.) případně psychologické poradenství. Kontakty ve Vašem okolí najdete například v online katalogu projektu MPSV Právo na dětství. Budete-li potřebovat konzultovat jednotlivé kroky vzdělávání neváhejte kontaktovat pracovníky ŠPP viz. výše nebo jednotlivé vyučující nebo přímo vedení školy na tel. čísle 774 483 842.

Pomůžeme Vám ve všech záležitostech domácího vzdělávání, o kterých budeme od Vás vědět. Zůstaňte s námi v kontaktu. U osobních návštěv vždy zvažte rizika související s aktuální epidemiologickou situací.

  1. Učení v příjemném prostředí

Nastavte si pro výuku pohodové klima. Je-li dítě pod tlakem nebo ve stresu, nemůže se učit. Nezlobte se a nekřičte na dítě, když mu učení zrovna nepůjde. Dbejte na to, aby učení probíhalo v podpůrném a pozitivním prostředí a bylo pro dítě zábavné. Je-li to jen trochu možné, využívejte k učení hry. V rámci hry se dítě přirozeně naučí řadu věcí, aniž by mělo pocit výuky.

11. Samostatnou částí je problém pro rodiny, které nemají optimální domácí technické podmínky pro online výuku a elektronickou komunikaci - děti off - line

Při kontaktování budeme využívat primárně telefon.Pro všechny z nás je nejdůležitějším kritériem spolupráce, zůstat v kontaktu. Budeme pro tento účel využívat telefonické spojení, prostřednictvím hovorů, pomocí sms nebo chatovacích aplikací. Samozřejmou již dohodnutou možností je předávání podkladů ve vestibulu školy dle vzájemné telefonické dohody. Pro tento účel jsou ve vestibulu umístěny označené stoly. Dle potřeby budeme i nadále využívat naplánovaná společná setkání, která budou sloužit k vysvětlení zadávaných cvičení a také ke konzultacím případných obtíží, které společně vyřešíme. I nadále Vám budou k dispozici kontaktní osoby, které s Vámi budou udržovat pravidelný každodenní kontakt.

Závěrem

Naší společnou snahou je dle možností překlenout období, kdy se děti nebudou moci fyzicky účastnit vyučování ve škole. Naší snahou je nastavit vzdělávací proces v momentálně možných podmínkách takovou formou, aby vše bylo bez zásadních problémů zvládnutelné. Zároveň jsme připraveni na to, že obsah, který bude pro děti v aktuálních podmínkách obtížně zvládnutelný dořešíme po návratu dětí do školy.

Jsme připraveni Vám pomoci v jakémkoli okamžiku a se všemi problémy. Jediné co potřebujeme, je o Vašich potřebách vědět. Nezdráhejte se na nás kdykoli obrátit. Jsme tu pro Vaše děti.

Pracovníci ŠPP a pedagogičtí pracovníci školy.