Čeština

10.06.2020

10.6.

Dobré ráno, sedmáci, jsem tu s posledním druhem věty vedlejší (Hurá!)

Co s tím:

1. zhlédni video https://youtu.be/BWHZRkEv2jY

2. vezmi sešit Čj Š a udělej si zápis podle přílohy

Tak a nyní nás už jen čeká procvičování a procvičování!!!

3.6.

Dobrý den, sedmáci! Dnes se zase vrhneme na další věty vedlejší.

Jak na to:

1. zhlédni videa 

https://youtu.be/WLqzK2_02ig

https://youtu.be/mOEUihKOwC0

2. udělej si zápis do sešitu Čj Š podle přílohy.

Tak s chutí do toho, půl je hotovo!

1.6.

Dobrý den, milí žáci, chtěla bych vám popřát příjemné prožiti dnešního Mezinárodního dne dětí, doufám, že ho strávíte podle svých představ. Přesto připomínám školní povinnosti - poslat referát o autorovi knihy, kterou jste přečetli, a referát o knize, kterou jste přečetli, a deníkové záznamy do 1.6. Tak s chutí do toho, půl je hotovo!

27.5.

Dobrý den, jsem tady s další várkou vět vedlejších. Text si buď opište, nebo vytiskněte a nalepte do sešitu Čj Š. Vysvětlíme si příští středu. 

Hezký den

25.5.

Dobrý den, dnes připomínám psaní deníku - poslat 1.6. a vypracovaní referátu o knize, kterou jste četli.

20.5.

Dobré ráno, seznámili jsme se s větou vedlejší podmětnou, tak nás čeká vedlejší věta předmětná.

Jak na to?

1. zhlédni video https://youtu.be/yHzuBTMd25o

2. sešit Čj Š, datum 20. května, nadpis

Vedlejší věta předmětná

- vyjadřuje předmět věty řídící

ptáme se pádovými otázkami a větou řídící (ne 1.+5. pád)

Eva řekla, že přijde později. Koho, co řekla Eva? že přijde později

Mluvili o tom, co dělali včera. O kom, čem mluvili? co dělali včera

Zavázala se, že bude plnit nařízení. Ke komu, čemu se zavázala? že bude plnit nařízení

Využila toho, že je nejvyšší. Koho, čeho využila? že je nejvyšší

Přišel s tím, že to nezvládne. S kým, čím přišel? že to nezvládne

A to je všechno!


19.5.

Dobrý den, dnes připomínám čtení knihy a psaní deníku (od 15.5. - pošlete 21.5.)


13.5.

Dobré ráno, sedmáci, po opakování větných členů, nás čeká naučit se něco nového, co ale je hlavním učivem sedmého ročníku. Jak na to?

1. zhlédni video

https://youtu.be/CZLj9c8oqn4

2. sešit Čj Š, datum 13. května, nadpis

Druhy vedlejších vět

Vedlejší věta podmětná

- nahrazuje podmět věty řídící

ptáme se - Kdo, co + věta řídící?

Řidič musí mít řidičský průkaz. Kdo, co musí mít řidičský průkaz?

Kdo řídí, musí mít řidičský průkaz. Kdo, co musí mít řidičský průkaz?

Otázku tvoříme z věty řídící a odpovídáme si větou závislou - vedlejší.

Je možné, že na dovolenou pojedeme do Krkonoš. Kdo, co je možné?

Kam se schoval, je záhadou. Kdo, co je záhadou?

Doufám, že zvládáte, procvičíme si. Mějte se prima!


12.5.

Dobrý den, dnes připomínám čtení knihy a psaní deníku ( od 7.5. - pošlete 15.5.) a

vypracuj referát podle přílohy.

Přílohy

5.5.

Dobrý den, dnes jen připomínám čtení knihy a psaní deníku (zápisy do 6.5., poslat 7.5.) Mějte se prima!


4.5.

Dobrý den, tak jsem tu zase s nákladem češtiny.

Dnes to budou pojmy ze skladby, které budeme používat:

1. sešit Čj školní, datum 4. května, nadpis Souvětí

- skládá se ze dvou a více vět jednoduchých

- věta hlavní - VH (řídící)

- základ souvětí, mluvnicky a obsahově nezávislá

- věta vedlejší - VV (závislá + řídící pro další VV)

- rozvíjí obsah věty, na které závisí

- mluvnicky a obsahově závislá

- věta řídící - tvoříme z ní otázku

- věta závislá - tvoříme z ní odpověď

1VV            2VH                3VV               4VV

Až se ozve ráno zpěv ptáků, bude každý vědět, že je tu jaro, protože v zimě je ráno ticho.

Kdy bude každý vědět, že je tu jaro? Až se ozve ráno zpěv ptáků.

Co bude každý vědět? že je tu jaro

Proč je tu jaro? protože v zimě je ráno ticho

2. možnost procvičení

https://pravopisne.cz/pravidla-jak-poznat-vetu-hlavni-a-vedlejsi


To je zatím na rozjezd o souvětí všechno, tak přeji hodně zdaru!


30.4.

Dobrý den, co nás dnes čeká? Je to přístavek.

1. podívej se na video

https://youtu.be/nx8olgGCq6Y


2. sešit Čj Š, datum 30. dubna, nadpis Přístavek

- přistavěná druhá informace

- odděluje se čárkami

Karel Jaromír Erben je významný český spisovatel.

Karel Jaromír Erben napsal sbírku balad - Kytici.

Karel Jaromír Erben, významný český spisovatel, napsal sbírku balad - Kytici.

přístavek

Krkonoše jsou naše nejvyšší hory.

Velice rád navštěvuji Krkonoše.

Velice rád navštěvuji Krkonoše, naše nejvyšší hory. přístavek

3. ještě připomínám čtení knížky a psaní deníku od 30.4. do 6.5. a poslat 7.5.

Mějte se prima.

28.4.

Dobrý den, dnes jen připomínám čtení knihy a psaní deníku, píšete týden od 28.4. a posíláte 4.5. Pěkné čteníčko a vzpomínáníčko.

27.4.

Dobrý den, co nás čeká tento týden? Pokus o online výuku a nový větný člen.

Výuka na Skype proběhne ve středu 29.4.

Skupiny budou rozdělené podle matematiky - 1. skupina v 8.30, 2. skupina v 9.00,

3. skupina (doučování 9.30)

Připravte si učebnice, sešity se všemi zápisy, psací potřeby a ŽK

Já skupinu prozvoním.

Nový větný člen je doplněk

1. zhlédni video 

https://youtu.be/6J3l4XF7vOk


2. vezmi sešit Čj Š datum 27. dubna, nadpis Doplněk D

vyjadřuje vlastnost za určitého děje, následuje po plnovýznamovém slovese

ptáme se - Jak (kterak) + Jaký?

vždy doplněk - sám, rád

D                                                                    D

Děti se vrátily unaveny. Jak se vrátily? + Jaké děti? = unaveny

Děti byly unavené. přísudek jmenný se sponou.

D                                                                    D

Zvolili ho za předsedu. Za co ho zvolili? za předsedu + Jaký on? = předseda

On se stal předsedou. přísudek jmenný se sponou

To je zatím všechno, určitě si ještě všechno vysvětlíme.


22.4.

Dobré ráno, dnes opakování přívlastku.

Pracovní postup:

1. učebnice str. 84 prostudujte si tabulku

2. zápis do sešitu Čj Š - datum 22. dubna, nadpis Přívlastek

vyjadřuje vlastnost podstatného jména, na kterém závisí

ptáme se - jaký, který, čí?

druhy - přívlastek shodný (Pks) shoduje se s pod. jm. v pádě, čísle, rodě

mohutné stromy (Pks - příd. jm)

naše škola (Pks - zájmeno)

první princ (Pks - číslovka)

přívlastek neshodný (Pkn) neshoduje se

průchod lesem. krajina bez vody (Pkn - pod. jm)

cesta pěšky (Pkn - příslovce)

touha spát (Pkn - infinitiv)

3. Urči ve větě všechny větné členy:

Za naší chalupou v jižních Čechách se rozprostírá hluboký les.

Pozor! Ve středu 29.4. se sejdeme v 9.00 1.skupina, 9.30 2. skupina (rozdělení jako v matematice) na Skypu, prozvoním vás. Kdo mne nepožádal o kontakt, nechť tak učiní. Můj přihlašovací údaj je Taťána Svobodarová

Procvičte si větné členy - Pt, Pu, Pk

https://youtu.be/E4ru0qUB_p0

https://youtu.be/zosDt0ZxqjI

https://youtu.be/E4ru0qUB_p0


21.4.

Dobrý den, dnes jen připomínám čtení knihy a psaní deníku - poslat 28.4. 

Mějte se prima!

20.4.

Dobrý den, dnešní lekce čj bude zaměřena na opakování příslovečných určení.

Pracovní postup:

1. učebnice str. 83 prostudujte si tabulku

2. sešit Čj Š, dnešní datum a nadpis Příslovečná určení

- závisí na slovese

- vyjadřují bližší okolnosti děje

druhy: zpíval - doma Kde? PUM

- včera Kdy ? PUČ

- vesele Jak? PUZ

- hodně Kolik? PU míry

- z radosti Proč? PU příčiny

- pro potěšení Za jakým účelem? PU účelu

- při práci Za jaké podmínky? PU podmínky

- přes zákaz Přes co? PU přípustky

3. opiš větu a urči v ní všechny větné členy:

Odpoledne jsme namáhavě vyšli na nedaleký kopec u přehrady.

4. neposílej, sejdeme se ve středu 22.4.na Skypu.

1. skupina 8.30, 2. skupina 9.00, rozdělení podle matematiky

Pomůcky - učebnice, sešit se všemi zápisy, psací potřeby

Prosím, prozvoňte mne, abych si vás mohla uložit. Moc to se Skype neumím, tak mne to budete muset naučit.

 Hledejte přihlašovací jméno Taťána Svobodarová

Hodně zdaru a jsem zvědavá, jak se to povede!

15.4.

Dobré ráno sedmáci, tak jsem tu zase s nákladem češtiny, bude to opět opakování, tak to určitě společně zvládneme. Opakujeme rozvíjející větné členy.

1. učebnice str.82 - prostuduj si tabulku o předmětu

2. do sešitu Čj Š si napiš dnešní datum a nadpis Rozvíjející větné členy

Předmět

závisí na přísudku, který řídí jeho pád

ptáme se pádovými otázkami (ne 1.a5.)

Pt2

Přišel bez pomůcek. Přišel bez koho, čeho?

Pt3

Dorazil ke mně včas. Dorazil ke komu, čemu?

Pt4

Spustil počítač. Spustil koho, co?

Pt 6

Mluvili o něm. Mluvili o kom, čem?

Pt7

Odešel s kamarádem. Odešel s kým, čím?

3. Opiš věty a tužkou urči větné členy:

Počítače nám zajistily lepší podmínky pro výzkum.

Je proslulý svou sbírkou známek.

Známý spisovatel při besedě popisoval posluchačům svoje těžké začátky.

Pozor, jsou tam i jiné rozvíjející větné členy!

Hodně zdaru!

14.4

Dobré ráno sedmáci,

 dnes vám jen připomínám, že máte pokračovat ve čtení vámi vybrané knihy a pokračovat v psaní deníku od 14.4. do 20.4. a nezapomenout mi další část poslat. 

Děkuji a přeji hodně zábavy

8.4.

Dobré ráno, dnes jen připomínám, že mi mají ještě někteří poslat pravopisné cvičení. Všem Vám chci popřát příjemné prožití velikonočních svátků a ozvu se až v úterý 14.4. Mějte se prima!

7.4.

Dobré ráno, dnes jen připomínám hesla následujících dní - Čti, čtěme, čtěte vámi vybranou knížku a Piš, pišme, pište deník - pokud možno ve Wordu, ne v pdf a ne každý zápis na novou stránku - pošlete 14.4. Děkuji


6.4.

Dobré slunečné ráno, je tu zase pondělí, a tak vám práci přidělím.

Dnes to bude brnkačka - zopakujeme si pravopis:

Do sešitu Čj Š si napište dnešní datum a vypracujte cv. 5 na str. 80

Všichni mi pošlou foto vypracovaného cvičení!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Přeji hodně úspěchu.

2.4.

Dobré ránko, doufám, že jste prožili veselý apríl a že se vám podařilo někoho napálit. Dnes se však zase musíme pustit do práce, a to do opakování přísudku:

1. učebnice str. 81 - prostudujte si druhy přísudku podle tabulky

2. do sešitu Čj Š si napište dnešní datum a nadpis Přísudek

stránku si přeložte na polovinu - jednu nadepište slovesný, druhou jmenný se sponou

3. roztřiďte věty z cv.1 na str. 81 do sloupečků (pište jen podmět a přísudek, nepište celé věty)

slovesný jmenný se sponou

kniha se líbila pes byl uvázaný

tetička pracuje otec je ředitelem

A tak dále, přeji hodně zdaru!

1.4.

Dobrý mrazivý, ale slunečný den, tak jsem tu zase s nákladem češtiny, určitě se nemůžete dočkat. Tedy hurá do toho!

1. prostudujte si tabulku na str. 65

2. přepište tabulku do sešitu Čj Š

3. vypracujte do sešitu cv. 8 na str. 66

4. opište do sešitu cv. 10 ze str. 68

5. vyřešte úkoly v cv.12 na str. 70

Přeji hodně zdaru!

APRÍL ! APRÍL! APRÍL! Hezký aprílový den!

30.3

Dobré ránko, sedmáci, tak je tu zase pondělí, a to se sněhovou nadílkou, a já jsem tu s nadílkou češtiny. Tak jdeme na to.

1. doufám, že nikdo nezapomněl na cv. 5 na str. 77

2. opakujeme větné členy - do sešitu Čj Š si napište dnešní datum a nadpis Základní větné členy a opište si tabulku na str. 78

3. prostudujte si tabulku s informacemi o podmětu na str. 79

4. do sešitu Čj Š si napište nadpis Podmět a vypracujte cv. 3 na str. 80

Věřím, že vám to půjde hladce jako odmetání sněhu.

26.3

Dobré ránko, heslo dne Čti, čtěme, čtěte, průběžně čtěte knihu, kterou jste si vybrali a užijte si ji.

25.3.

Dobré ránko sedmáci, doufám, že jste zvládli nastudovat věty dvojčlenné, jednočlenné i větné ekvivalenty a opsali si zápis do sešitu. Dnes své znalosti prověříte:

1. učebnice str. 76 - 77 projděte si v tabulkách teorii

2. do sešitu Čj Š si napište dnešní datum a udělejte si tabulku se třemi sloupečky (první sloupeček trochu širší nadepište dvojčlenné, druhý sloupeček méně širší nadepište jednočlenné a třetí sloupeček nejužší nadepište ekvivalent)

3. vypracujte na str. 77 cv. 5

Přeji hodně úspěchu! Snad to půjde.

24.3.

Dobré ránko, heslo dne Piš, pišme, pište deník do 31.3. a pak pošli. Děkuji

23.3.

Dobré ránko, tak jsem zase tady s češtinou.

Dnes to bude těžší, protože si budete muset nastudovat novou látku, doufám, že ji pochopíte. Jestliže něco budete chtít ještě vysvětlit, napište.

1. prostuduj si tabulky v učebnici na str. 76 a 77

2 napiš zápis do Čj Š podle přílohy

Hodně zdaru!


19.3.

Dobré ránko, úkol dnešního dne Čti, čti, čteme!Pokračujeme ve čtení vámi vybrané knížky.Přeji pěkné počteníčko (Kdo mi neposlal název knihy a jméno autora, učiňte tak.)


Dobré slunečné ráno, 

tak se do toho zase pustíme, dnes mluvnice:

1. učebnice str 74 - 75 prostudujte si druhy vět

2. zápis do Čj Š - datum, nadpis Skladba Druhy vět podle postoje mluvčího 1. oznamovací - prosté sdělení Včera jsme navštívili tetu2. tázací - otázkaa) zjišťovací - odpověď ano/neChtěl bys jít do kina?b) doplňovací - doplníme skutečnostKdy půjdeme do kina? Půjdeme večer.c) vylučovací - v odpovědi vybereme jednu možnostPůjdeme večer, nebo odpoledne? Půjdeme odpoledne. 3. žádacía) rozkazovací - rozkaz, výzvaPiš! Pojďme domů.b) zvolací - Ať žije první máj!

3. vypracuj str. 75 cv. 4a udělej do dvou sloupečků

Přeji hodně zdaru

Dobrý den, protože máme dnes sloh, tak mám pro vás skvělý úkol.

 Ve Wordu udělejte úvodní stránku s nadpisem Můj deník, s vaším jménem a třídou, na druhý list začněte psát svůj deník, a to od 11.3. Určitě víte, co takový deník obsahuje (ke každému dni napište datum a vaše činnosti, názory, zážitky, apod.) Úvodní stránku a tu další mi pošlete do příštího úterý 31.3. Přeji mnoho zábavy a vzpomínání