Čeština

01.06.2020

1.6.

Dobrý den, milí žáci, chtěla bych vám popřát příjemné prožiti dnešního Mezinárodního dne dětí, doufám, že ho strávíte podle svých představ. Přesto připomínám školní povinnosti - poslat referát o autorovi knihy, kterou jste přečetli, a referát o knize, kterou jste přečetli, a deníkové záznamy do 1.6. Tak s chutí do toho, půl je hotovo!

28.5.

Dobrý den, tak jsem tady zase s nákladem souřadných významových poměrů, ale tentokrát mezi větami vedlejšími.

Jak na to?

1. zhlédni video https://youtu.be/PLYz67dBHA0

2. vezmi sešit Čj Š, datum 28. května, nadpis

Významové poměry mezi souřadně spojenými větami vedlejšími

opiš zápis z přílohy

3. objasňování a procvičování při online hodině

Mějte se prima.

25.5.

Dobrý den, dnes připomínám psaní deníku - poslat 1.6. a vypracovaní referátu o knize, kterou jste četli.

19.5.

Dobrý den, dnes připomínám čtení knihy a psaní deníku (od 15.5. - pošlete 21.5.)


12.5.

Dobrý den, dnes připomínám čtení knihy a psaní deníku ( od 8.5. - pošlete 15.5.) a

vypracuj referát podle přílohy.

Přílohy

7.5.

Posílám slíbená fota cvičení.

5.5.

Dobrý den, co nás dnes čeká? Jsou to opět významové poměry, ale tentokrát mezi větnými členy. Tak s chutí do toho, půl je hotovo.

Pracovní postup:

1. zhlédni video

https://youtu.be/htrb0exwS_s

2. sešit Čj Š, datum 5. května, nadpis Významové poměry mezi větnými členy

3. opiš tabulku - učebnice str.72

To je pro dnes všechno, bylo to jednoduché, že?


4.5.

Dobrý den, dnes jen připomínám čtení knihy a psaní deníku (zápisy do 6.5., poslat 7.5.) Mějte se prima!


28.4.

Dobré ráno, tak co nás dnes čeká? Opět významové poměry mezi VH

Pracovní postup:

1. sešit Čj Š, datum 28. dubna, nadpis Poměry mezi VH

2. učebnice str. 62, cv. 4a)b) - vypiš do sešitu souvětí, kde jsou špatně určeny významové poměry a urči je správně (nápověda - je jich 7)

Hodně zdaru a nezapomeňte na čtvrtek, kdy se sejdeme na Skypu, a tak kdo se mi neozval, nechť tak učiní!!!

27.4.

Dobrý den, co nás čeká tento týden?

 Pokus o online výuku a významové poměry mezi VH.

Výuka na Skype proběhne ve čtvrtek 30.4.

Skupiny budou rozdělené podle jazyků - 1. skupina AJ v 8.30, 2. skupina NJ v 9.00,

3. skupina (doučování 9.30)

Připravte si učebnice, sešity se všemi zápisy, psací potřeby a ŽK

Já skupinu prozvoním.

Významové poměry mezi VH - učte se spojovací výrazy a procvičujte:

https://icestina.cz/vyznamove-pomery-mezi-vetami-hlavnimi




24.4.

Dobrý den, omlouvám se, že připomínám čtení knihy a psaní deníku až dnes, ale rozbil se mi doma modem na wifi. Další záznamy týdne (24.4.-29.4.) v deníku zašlete 30.4.

Děkuji

21.04.

Dobré ráno, heslo dne Procvičuj, procvičujme, procvičujte významové poměry mezi větami hlavními

Pracovní postup:

1. sešit Čj Š, datum 21. dubna, učebnice str. 63, cv. 8 - postupuj podle zadání!

Toť vše, přeji hodně zdaru!

20.4.

Dobrý den, 

dnes jen připomínám čtení knihy a psaní deníku - poslat 27.4. 

Mějte se prima!

16.4.

Dobré ránko osmáci, přestože sluníčko pracuje, někteří z vás neee (mám to zapsáno). Neposlali jste mi 1/2 cv 1 na str. 56. Dnešní úkol je opsat 2. polovinu souvětí a opět určit významové poměry. Kdo neposlal 1. polovinu, pošle nyní obě dvě (budu si zapisovat).

Vypracujte tedy 2. polovinu cv. 1 na str. 56 - každé souvětí začněte psát na nový řádek a za souvětí, nebo pod něj, když nebude místo za souvětím, tužkou napište slovem a značkou druh významového poměru. Pozorně si všimněte spojek, popřípadě obsahu vět. 

Přeji hodně zdaru a čekám na povinné zaslání!!!


Dobré ráno osmáci, 

je po Velikonocích a nás čeká nejen práce, ale i zábava, tak nejdříve trochu mluvnice. Minulý týden jste si nastudovali významové poměry mezi větami hlavními (VH), tak nás nyní čeká praxe:

1. učebnice str. 58 až 60 - zopakujte si poměry

2. do sešitu Čj Š si napište dnešní datum a opište si prvních 9 souvětí ze cv. 1 na str. 56, 57. Každé souvětí začněte psát na nový řádek, tužkou podtrhněte spojovací výraz a za souvětí tužkou napište druh významového poměru slovem a značkou.

Tento zápis mi všichni povinně pošlou!!!

3. dále připomínám, že máte pokračovat ve čtení vámi vybrané knihy a pokračovat v psaní deníku od 14.4. do 20.4. a nezapomenout mi další část poslat.

Děkuji a přeji hodně zábavy a zdaru

8.4.

Dobré ráno, dnes jen připomínám, že mi mají ještě někteří poslat ukázku zápisu v sešitě. Všem Vám chci popřát příjemné prožití velikonočních svátků a ozvu se až v úterý 14.4. Mějte se prima!

7.4.

Dobré ráno osmáci, 

vítám vás na hodině českého jazyka. Dnes se pustíme do něčeho nového, zatím jen teoreticky. Jak tedy na to?

1. učebnice str. 56 - prostudujte si tabulku a přečtěte si i ty tři řádky pod ní

2. do sešitu Čj Š si napište dnešní datum a nadpis Významové poměry mezi souřadně spojenými větami hlavními

3 prostudujte si typy poměrů str. 58 - 60 a do sešitu si napište zápis

1. slučovací + významová rovnocennost

a, i, ani, nebo, také, též, pak, jednak - ,jednak, ani - ,ani

před spojkami a i ani nebo v poměru + nepíšeme čárku

2. stupňovací _/- (značka dle uč. - schůdky) obsah 2. věty stupňuje 1.

ba, ba i, dokonce, dokonce i, nejen - ale i, nejen - nýbrž i, nejen - ale dokonce

3. odporovací x obsahy vět jsou v rozporu

ale, avšak, však, nýbrž, naopak, jenže, sice - ale

4. vylučovací v platí obsah jedné, nebo druhé věty

nebo, anebo, buď - nebo, buď - anebo, či

5. důvodový (příčinný, vysvětlovací) udělejte si šipku doleva

2. věta obsahuje vysvětlení obsahu 1. věty

neboť, vždyť, totiž, však také

6. důsledkový udělejte si šipku doprava

z obsahu 1. věty vyplývá jako následek obsah 2. věty

proto, a proto, tudíž, a tudíž, tedy, a tedy, tak, a tak

4. a nyní jistě tušíte, co nás čeká Naučit se spojovací výrazy nazpaměť!!!!!!

Přeji hodně zdaru!


Dobré ráno, 

dnes jen připomínám hesla následujících dní - Čti, čtěme, čtěte vámi vybranou knížku a Piš, pišme, pište deník - pokud možno ve Wordu, ne v pdf a ne každý zápis na novou stránku - pošlete 14.4. 

Děkuji

2.4.

Dobré ránko, doufám, že jste prožili veselý apríl a že se vám podařilo někoho napálit. Dnes se však zase musíme pustit do práce:

1. do sešitu Čj Š si napište dnešní datum a vypracujte cv. 12 na str. 55 - každé souvětí začni na nový řádek, podtrhni tužkou větu vedlejší a urči její druh

2. připomínám průběžné psaní deníku od 2.4. do 8.4. a čtení vámi vybrané knihy

Přeji hodně úspěchu.

3. procvičte si Vv on-line

https://search.seznam.cz/?q=ur%C4%8Dov%C3%A1n%C3%AD+druh%C5%AF+vedlej%C5%A1%C3%ADch+v%C4%9Bt&url=https%3A%2F%2Fwww.pravopisne.cz%2F2019%2F04%2Furcovani-druhu-vedlejsich-vet-17-test-10%2F&v=2&c=1&data2=jyUvulCi9VdTogbntfu5A8uwo9grWkDOQ6FaCo3Glt8hkCL_R1xPiziTltNJRAhLqreSYwOGC07_7bFdtbtfnCk0JQ8sVkOjw4JAVce5bkP8nIlkWH0ouJ6Pi4SvU7LOHCO6Z5HTDpL3Vv-b1wuvcGNBm_Z



1.4.

Dobrý mrazivý, ale slunečný den, tak jsem tu zase s nákladem češtiny, určitě se nemůžete dočkat. Tedy hurá do toho!

1. prostudujte si tabulku na str. 65

2. přepište tabulku do sešitu Čj Š

3. vypracujte do sešitu cv. 8 na str. 66

4. opište do sešitu cv. 10 ze str. 68

5. vyřešte úkoly v cv.12 na str. 70

Přeji hodně zdaru!

APRÍL ! APRÍL! APRÍL! Hezký aprílový den!

30.3.

Dobré ránko, osmáci, tak je tu zase pondělí, a to se sněhovou nadílkou, a já jsem tu s nadílkou češtiny. Tak jdeme na to.

1. opakujeme druhy vět vedlejších - do sešitu Čj Š napište dnešní datum a vypracujte cv. 3 na str. 52 (určitě dodržte ustálenou úpravu - každé souvětí začni na novém řádku, tužkou podtrhni vlnovkou větu vedlejší a tužkou za souvětí napiš druh Vv)

2. zkuste si cv. 11 na str. 55 - úprava do sešitu 55/11 jedno správné písmenko

Přeji hodně zdaru! 

Dobré ránko, doufám, že jste si připomněli druhy vět vedlejších (hlavně návodné spojky a otázky), a tak dnes zvládnete jejich určování. Pusťme se tedy do toho:

1. zkus si něco on-line 

https://skolaposkole.cz/cesky-jazyk/vetny-rozbor/vedlejsi-vety


2. do sešitu Čj Š si napiš dnešní datum a nadpis Druhy vět vedlejších

vypracuj cv. 2 na str. 52 (každé souvětí začni psát na nový řádek, vlnovkou podtrhni větu vedlejší a urči její druh - podtrhávej a určuj tužkou!!!

Přeji hodně zdaru! :-)

26.3

Milí osmáci, píšeme si deník!

Pokračujeme od dnešního dne (26.3.) do 1.4. a pak mi zase vaše zápisy pošlete.

Hodně zábavy při psaní a vzpomínání


25.3.

Dobré ránko, heslo dne Čti, čtěme, čtěte, průběžně čtěte knihu, kterou jste si vybrali a užijte si ji.


23.3.

Dobré ránko, tak mě tu zase máte s úkoly z češtiny na dnešní den.

Bude to úplně jednoduché - vezmete si učebnici str. 51, napíšete si do Čj Š dnešní datum a nadpis Druhy vět vedlejších a pak si opíšete obě dvě tabulky

Vedlejší věty jsou připojeny spojovacími výrazy:

spojkami (podřadícími) - když, že

atd.

Druhy vět vedlejších:

(každé souvětí na jeden řádek, podtrhnout větu vedlejší a za ní napsat její druh, jak jsme to dělávali společně)

Kdo má rád zvířata, má rád i lidi. podmětná

atd.

Určitě to zvládnete. Ať se daří!   


20.3.

Tak a je tu pátek, dnes to bude jen malá češtinka, mrkněte na to:

Do sešitu Čj Š napište nadpis Určování větných členů, opište cvičení 18 a určete vyznačené větné členy. Přeji hodně úspěchu a hezký víkend (možná budeme lyžovat)

19.3.

Dobrý den, protože máme dnes sloh, tak mám pro vás skvělý úkol. Ve Wordu udělejte úvodní stránku s nadpisem Můj deník, s vaším jménem a třídou, na druhý list začněte psát svůj deník, a to od 11.3. Určitě víte, co takový deník obsahuje (ke každému dni napište datum a vaše činnosti, názory, zážitky, apod.) Úvodní stránku a tu další mi pošlete do příštího čtvrtka 2.4. 

Přeji mnoho zábavy a vzpomínání


Dobré slunečné ráno. Slunce volá hola hola do práce. Dnes to máte jednoduché, protože je literatura.Mám tedy pro vás úkol, abyste si vybrali nějakou knížku z vaší knihovničky a začali číst. Mně pošlete název knihy a jméno autora.Mějte se prima a hezké počteníčko


Dobrý den, protože máme dnes sloh, tak mám pro vás skvělý úkol.

 Ve Wordu udělejte úvodní stránku s nadpisem Můj deník, s vaším jménem a třídou, na druhý list začněte psát svůj deník, a to od 11.3. Určitě víte, co takový deník obsahuje (ke každému dni napište datum a vaše činnosti, názory, zážitky, apod.) Úvodní stránku a tu další mi pošlete do příštího úterý 31.3. Přeji mnoho zábavy a vzpomínání