Matematika

23.06.2020

Přátelé,

protože se blížíme "do finále" a většina z vás se již vidí na prázdninách, nebudeme dnes nic počítat, ale prohlédnete si video na odkazu. Zopakujeme si tím, co víme o zlomkách.

Mějte se fajn.
https://www.youtube.com/...hzE



Přátelé,

dnes si pouze na uvedeném odkazu zopakujte a upevněte to, co již o zlomcích víte:-). 

Stačí sledovat video do času 8 minut. Kdo by se chtěl dozvědět, co bude se zlomky dělat příští rok, může se kouknout až do konce;-).

Tak příjemnou zábavu.J.R.
https://www.youtube.com/...hzE


Přátelé,mám takový nutkavý pocit, že někteří jedinci poněkud polevili v úsilí a trošku to "flákaj":-o.Tak čekám nápravu.

Minulá slovní úloha:

Karel přečetl 320 : 4 = 80

zbývá mu tedy 240 stranpokud přečte každý den 10 stran, má před sebou ještě 24 dní četby:-).

Máme před sebou poslední dva týdny, tak se předveďte. Pořád počítáme se zlomky. V následujícím úkolu budeme mít v čitateli (horní číslo ve zlomku) jiné číslo než 1. Jinak je úloha podobná té minulé;-).

Tak tedy další stránka a cvičení 56.

Tak hodně zdaru

J.R.


Přátelé,

tak nejprve včerejší slovní úloha:-).Stačilo údaje sečíst a nezapomenout na posledních 10 metrů. Tedy celkem 60 metrů.;-) A na víkend pro vás mám další slovní úlohu. Tentokrát o dvě stránky dál cvičení 53.

Mějte se fajn

J.R.


Přátelé,

dnes vám nemusím posílat správné řešení, protože se vám příklady opravily samy😜.

A teď práce na další den. V učebnici, tam co jsme počítali magické čtverce, je na další straně cvičení 37 (já to mám na straně 111). 

Je to slovní úloha, tak hodně zdaru.👍


Přátelé,

ještě chvíli počkám na výsledky magických čtverců;-). Zatím si na uvedeném odkazu zopakujte počítání pavučin. Nezapomeňte, že stejná barva šipky znamená, že přičítáte stejné číslo. Kdyby se vám odkaz nechtěl otevřít, tak je to pátá třída - pavučiny:-).

Tak hodně zdaru.
https://www.matika.in/.../#5


Přátelé,jsem tu opět s matematikou.

Nejprve řešení minulých zadání.Předminule jste měli (a mnohým se to povedlo) vyluštit slovo ALBATROS.Doufám, že každý ví, co to slovo znamená;-).
Minule jsme počítali magický čtverec. Nejčastěji přicházelo toto řešení:-). 

240. 390 360

450 330. 210

300. 270. 420
A co dál? Dopočítejte přes víkend zbylé dva magické čtverce. Nebo to alespoň zkuste:-P.

Přeji vám hezký víkend

J.R.


Přátelé, 

jsem tu s dalším úkolem:-).Zkuste si vzpomenout, jak jsme vyplňovali magické čtverce a dopočítejte v kapitole "závěrečné opakování" cvičení 35 (pouze první čtverec). Já to mám na straně 110.

Tak hodně zdaru.

J.R.


Přátelé,podle vašich řešení některým z vás trošku zamotala hlavu ta půlhodina na přestávku:-o.

Tak tedy: 5 dní po osmi hodinách = 40 hodin 

 5 půlhodinových přestávek na pracovišti (každý den jedna) = 2,5 hodiny

tedy celkem 42,5 neboli 42 a půl hodiny:-).

A teď nové zadání. V příloze máte příklady na přednosti početních operací. Stačí, když mi pošlete výsledné slovo;-).

Hodně zdaru a hezký víkend

J.R.

Přátelé,včera jsem na vás zapomněl s matematikou. 

Je mi jasné, že to někteří z vás oplakali;-).Ale nebojte se, již jsem zde:-o.
Tak jen tak na rozkoukání opět jeden příklad z "přijímaček".
Pracovní týden má 5 pracovních dní, každý pracovní den má 8 pracovních hodin a půl hodiny na povinnou přestávku (tu musí pracovník strávit na pracovišti). Kolik hodin celkem za týden musí pracovník strávit na pracovišti?

Hodně zdaru J.R.


Přátelé,

nejprve minulý úkol.

150 kg

140 kg 

4 m

52 km/hod

53 cm

250 kg:-)

A teď něco na víkend:Abychom nezapomněli na učebnici, tak v kapitole "závěrečné opakování aritmetiky" je cvičení 41 (v mojí učebnici na straně 105). Je to slovní úloha, která vyžaduje trošku přemýšlení. A taky si musíte vzpomenout, co to je aritmetický průměr. Tak hodně zdaru.:-)


P.S. Od příštího týdne máme možnost se sejít na "doučování" ve škole. Nabízím tedy pondělí nebo středu po 12. hodině. Pokud máte zájem, napište mi (např. vy, co se chystáte na přijímačky;-), ale nejen oni)


Přátelé,

dnes pouze pro osvěžení:-o. Převody jednotek - neměl by to být velký problém. Na odkazu si vyzkoušejte, jak si to pamatujete.;-)
https://testi.cz/testy/matematika/prevody-jednotek-lehke/

Hodně zdaru a mějte se fajn

J.R.


Přátelé,včera jsem se k vaší třídě nedostal:-o, ale už jsem tu. Nejprve bych rád připomněl (zejména některým mladým pánům), že školní rok ještě neskončil a úkoly platí také pro ně.


Teď řešení minulé úlohy

a) celkem 2 400 000z toho elektrikáři pětinu, tedy 2 400 000 : 5 = 480 000

b) zedníci 2 400 000 : 3 = 800 000

  instalatéři a topenáři 2 4 00 000 : 6 = 400 000 

  ostatní profese 2 400 000 - ( 480 000 + 800 000 + 400 000) = 720 000

c) zedníkům připadla jedna třetina, 

v grafu je 12 dílků, třetina z dvanácti je 4

vyznačili jsme tedy 4 dílky:-)
A dnešní úloha:v příloze máte informace o některých zvířatech. Část údajů ale není doplněna a vaším úkolem je tyto hodnoty spočítat;-) (za prázdným místem máte vždy příkládek na dělění). Nemusíte to tisknout, stačí, když si přepíšete jen příklady na dělení a spočítáte je a mně pak napíšete výsledky.

Mějte se fajn

J.R.

Přátelé,

mám tady pro vás úkol na víkend:-o.Jistě jste zaznamenali, že některé úlohy nejsou z vaší učebnice, ale jsou "odněkud" ofocené:-). Jsou to úlohy z přijímaček na víceletá gymnázia z uplynulých let. Proto vám některé mohou připadat trochu složitější;-).Dnešní úloha má tři otázky. Zkuste vyřešit alespoň tu první, pokud zvládnete všechny tři, bude to fajn.

Přeji vám hezký víkend

J.R. 

Přátelé,

na minulý úkol mi přišlo nějak málo odpovědí. Tak doufám, že je to jen nějaké nedopatření.:-((
Řešení:Pokles by stejný jako ze čtvrtka na pátek, tedy o dva dílky (80 obědů).V pondělí bylo 240 obědů, v úterý o 80 méně, tedy 160a to je stejně jako ve středu. Správně je tedy odpověď E.
Dnes si pouze na uvedeném odkazu procvičte dělení dvojciferným násobit.

Zítra vám pošlu práci na víkend.:-o
https://www.onlinecviceni.cz/exc/pub_list_exc.php?action=show&search_mode=search&class=4&subject=Matematika&search1=písemné+násobení+dvojciferným+činitelem#selid

Mějte se fajn


Přátelé,

nejprve řešení minulého úkolu (mimochodem, přišlo mi nějak málo řešení od vás:-((, koukejte se polepšit nebo bude nepříjemně:-))

1) pod jahodníkem jí zbývá 30 minut (půl hodiny)

2) Půl hodiny se upravuje a půl hodiny odpočívá, tedy dohromady jedna hodina = jeden dílek vybarvit (nebo vybarvit půl dílku jednou barvou a půl dílku jinou barvou).

A teď dnešní zadání:Na obrázku máte graf, ve kterém chybí údaj k úterý. Ten si musíte odvodit (spočítat sami:-)). Barevný pruh u konkrétního dne vám dosahuje až k údaji s počtem obědů pro tento den. V zadání máte ještě nějaké informace, jak odvodit odpověď na otázku. Tak hodně zdaru. (nemusíte nic ofocovat a podobně, stačí, když mi napíšete odpověď do mailu)

Přátelé,

předpokládám, že jste si všichni vyzkoušeli svoje znalosti a vědomosti ve videu z minulé hodiny a teď zase něco k počítání.:-o.Pokud máte problém s posláním obrázku, můžete mi pouze napsat, kolik dílků by náleželo k čemu.:-) Pokud máte s řešením některého příkladu problém, ptejte se:-).Přeju hezký víkendJ.R.Pro ty, kdo se hlásí na gymnázium stále nabízím možnost se některé odpoledne sejít ke konzultaci ve škole:-).

Přátelé,

je tu pondělí a tedy matematika:-).Nejprve náš had z minule:

47+34=81

81:9= 9

9.7=63

63-15=48

48:6=88+56=64

64-24=40

40:4=10

10.11=110

A teď dnešní zadání.Na odkaze níže je video s matematickými úkoly zaměřenými na logické myšlení:-). Celkem je úkolů 10, ale 5. a 9. úkol neřešte;-), v pětce jsou procenta, ty ještě neznáme a devítka nestojí za lámání si hlavy:-o.Poslechněte si u každého úkolu zadání a potom si video zastavte, ať máte více času na hledání řešení.Nepodvádějte a zkuste si, kolik toho dáte. (mimochodem ten poslední úkol jsme si dávali ve škole).

Tak hodně zdaru.

https://www.youtube.com/watch?v=HhI2v58hQx8


Přátelé,

doufám, že si nikdo nezapoměl vyzkoušet dělění dvojciferným dělitelem:-) a dnes, když máme před sebou ty čarodějnice a první máj, tak se pouze poperte s hadem na stránce (asi) 100 (tam co byly ty slovní úlohy). Je to cvičení 11.

Mějte se fajn


Přátelé,

jsem tady opět s matematikou.;-)

Nejprve řešení minulého úkolu.

1. den 1263, 

2. den 1263+798=2061

3: den 2061-438=1623celkem 1263+2061+1623=4947
Dětí 3298 a dospělých 1649, 

tržby:

Děti 3298 . 75 = 247 350

Dospělí 1649 . 150 = 247 350

Celkem 494 700 Kč


Dnes si pouze na uvedeném odkazu procvičte písemné dělění, nemusíte mi to posílat:-).

A zítra vám pošlu něco na víkend:-o.
https://rysava.websnadno.cz/matematika_5.roc/pisemne_deleni_dvojcif1.htm


Přátelé, 

po víkendu jsem tu opět s matematikou.:-)Nejprve odpovědi na minulý úkol.

a) celkem 212 075 návštěvníků (sečetli jsme všechny tři údaje)

b) 

c) o 74 386 (odečetli jsme od Karlštejna Konopiště)

d) o 78 885 (odečetli jsme od Karlštejna Křivoklát)

e) Pořadí sestupně znamená od největšího k nejmenšímu, tedy Karlštejn, Konopiště, Křivoklát

f) obrázky shora Karlštejn, Konopiště, Křivoklát.
Záměrně jsem nenapsal řešení b), protože otázka je poměrně "nešťastně" napsaná a lze ji pochopit více způsoby. Tudíž na ni nelze odpovědět jednoznačně.;-)A teď dnešní úloha. Držíme se stále hradů a zámků:-). Tak zkusíme (do středy) na stejné stránce cvičení 9.

Hodně zdaruJ.R.

Přátelé,

někteří z vás polevují v pracovitosti:-). 

 Takhle by nám to dlouho nefungovalo:-((. 

Pokud něčemu nerozumíte, ptejte se (samozřejmě se můžete radit i mezi sebou - mobil, skype, whatsapp.......). Pokud potřebujete konzultaci, můžeme se spojit na skypu. Ale musíte se snažit také vy;-). Pokud máte nějaké dotazy vy, kteří se připravujete na přijímačky, ptejte se taky (některé úlohy, které vám posílám, jsou z minulých přijímaček;-) a mám i další).Řešení minulého úkolu:Někteří si dokonce pomohli tabulkou (jak jsme používali ve škole).A správné řešení - 24 cestujících na začátku:-).

A teď práce na víkend. Zkuste na další stránce cvičení 7.
V pondělí se vám ozvu až odpoledne, dopoledne jedu k lékaři.

Přeji vám hezký víkend

J.R.

Přátelé,

chválím vás za snahu (ty, kteří si to zasloužíte). Někteří (některé) mi posíláte řešení skutečně během několika okamžiků:-P.
Tak nejprve řešení minulého úkolu:-).

a) např. 1452 (možností je mnoho:-D)

b) 1 000 000 (když ubereme jednu, bude již číslo šesticiferné)

c) 4403 (4156+247)

d) 13579 (nebo 97531) podle toho, z které strany řády počítámee) 765434567 (možností je opět mnoho:-D)

f) např. 0,25 (možností je opět mnoho:-D)
A teď dnešní zadání.Na té samé straně (v mém případě str. 99) zkuste cvičení 5. Práci s autobusem známe, tak by to nemusel být problém;-).

Hodně zdaru

J.R.

Přátelé,

nejprve připomínka. U některých z vás poněkud vázne zpětná vazba. (nechodí pravidelně vypracované úkoly):-). Tak to (ti kterých se to týká) koukejte napravit.Osová souměrnost vypadala dobře, tak se dnes vrátíme zase k aritmetice:-).V učebnici (já to mám na straně 99) je kapitola závěrečné opakování aritmetiky.

Tak dnes zkuste cvičení 1. 

Hlavně si vždy pozorně přečtěte zadání.

J.R.

Přátelé,

jsem tu s matikou na víkend:-o. Nejprve ale řešení z úterka.Měli jste postupovat tak, že jste u každého obrazce sečetli délky všech jeho stran:-D.U čtverce a obdélníka víme, že protilehlé strany jsou stejně dlouhé (u čtverce dokonce všechny čtyři stejné).

Tedy:

1 - trojúhelník 6+3+4=13cm

2 - čtyřúhelník 5+3+1+2=11m

3 - 4tverec 12+12+12+12=48dm

4 - trojúhelník 4+5+3=12cm

5 - trojúhelník 50+50+50=150mm

6 - obdélník 45+25+45+25=140mm
A teď práce na víkend:-o.Nejprve si opět přimomeneme, čemu říkáme osa souměrnosti. Je to čára, která nám dělí obrazec na dvě stejné, zrcadlově převácené poloviny. To znamené, že když obrazec podle této čáry přeložíme, budou se obě poloviny přesně překrývat.:-PTak zkuste úlohu 6 v příloze. Teď už by to neměl být problém.

Hodně zdaru J.R.


Přátelé, 

v dnešní úloze navážeme na to, co již víme o obvodu čtverce:-o. S našimi vědomostmi by pro nás neměl být problém vyřešit cvičení 5 na téže stránce, jako včera:-D. Přečtěte si pořádně zadání a klidně si k tomu nakreslete i obrázek.

Tak hodně zdaru.

J.R.

Přátelé,

Velikonoce jsou za námi, venku to vypadá spíš na Vánoce a my pokračujeme v práci:-).Protože zatím nikdo neví, kdy se budeme moci vrátit do školy, snažte se každý úkol plnit co nejpoctivěji a v případě, že nějakému zadání nebo řešení nerozumíte, nebojte se zeptat:-D.

Tak nejprve řešení minulého úkolu

a) Každý čtverec je osově souměrný. ANO (4 osy souměrnosti)

b) Každý obdélník je osově souměrný. ANO (2 osy souměrnosti)

c) Každý trojúhelník je osově souměrný. NE (pouze některé)

d) Každý kruh má pouze jednu osu souměrnosti. NE (má jich nekonečně mnoho)

e) Každý rovnoramenný trojúhelník má dvě osy souměrnosti. NE (pouze jednu)

A teď dnešní úkol, ještě zůstaneme u geometrie a podíváme se na obvody různých obrazců. Otočte stranu a najděte cvičení 3(já to mám na straně124:-)). Máme tam šest obrazců a u nich uvedené délky jednotlivých stran. Řešte pouze početně, to zadání b) nedělejte.

Hodně zdaru

Přátelé,

nejprve řešení z pondělka:Osově souměrné (to znamená, že je mohu přeložit na půl tak, aby se obě poloviny přesně překrývaly) jso vlajky:česká - podle vodorovné osybritská - podle svislé a vodorovné osyšvédská - podle vodorovné osyfrancouzská - (pokud je první pruh modrý;-)) - podle svislé a vodorovné osy.
A teď nové zadání.Tam, kde jsme našli cvičení s vlajkami, je také cvičení 9 a v něm 5 vět. Pěkně si je přečtěte a rozhodněte, které jsou pravdivé a které ne:-o. Doporučuji nakreslit si obrázky.Mějte se fajn

J.R.

Přátelé,

přeji hezký den a děkuji všem, kteří mi včas poslali řešení minulých zadání:-D.Dnes si zopakujeme, co si pamatujeme o osové souměrnosti:-o.Pro ty, co loví v paměti marně, je na odkaze video. Pro naše potřeby nám stačí první 4 minuty. Dál je potom podepsána podrobně konstrukce, kterou se mi zatím ještě nezabýváme.Až si video prohlédne, zkuste cvičení v učebnici. Já ho mám na straně 123 a je to cvičení 10. Je v něm 6 různých vlajek a k nim mátenějaké úlohy.

Tak s chutí do toho.J.R.

https://www.youtube.com/watch?v=_3lqXUxq-jE


Přátelé,

jsem tady opět s matikou, ale jak jsem slíbil, v tomto týdnu již naposled:-o.Protože na to máte tři dny, jsou to úlohy trochu víc na přemýšlení:-).K tomu cvičení 9 a 10 doporučuji nakreslit si obrázek, to by vám mohlo pomoct.A u cvičení 11 se myslí, že oběhne ten velký obdélník (les+louka).Tak hodně zdaru a mějte se fajn.

J.R.

Přátelé,

dnes si dáme pouze takovou opakovací rozcvičku, názvy geometrických obrazců. V příloze máte několik obrazců, vy k nim přiřaďte správné názvy. Ten poslední se při focení trochu zdeformoval (papír do oblouku) a tak nám ze čtverce vznikl obdélníček.;-)Ale jinak by neměl být problém:-).Mějte se fajn

J.R.

Přátelé,jak již možná víte, od teď vás budu oblažovat zadáním matiky pouze třikrát týdně, bravděpodobně to bude vždy pondělí, středa a čtvrtek:-). Tak jdeme na to. Prohrabejte aktovky a najděte učebnici. Nalistujte kapitolu obsah čtverce (někdo to má na straně 129) a na ní cvičení 2. Již jsme ho dělali společně ve škole. Tak to snad nebude problém;-).Tak s chutí do toho

J.R.

Přátelé,

předpokládám, že jste si všichni vyzkoušeli porovnávání desetinných čísel:-). Tak dneska úkol více z praxe.
Žákovský fotbalový turnaj začne v pondělí ve 12:00. Pepa řekl spolužákům, že do začátku zbývá právě 99 a půl hodiny.Který den v týdnu a v kolik hodin to Pepa prohlásil. (předpokládáme, že říkal pravdu)
Tak zapojte hlavičky a protože budete muset trochu víc přemýšlet, zítra další úkol nečekejte. Máte tak čas až do pondělka;-).Mějte se fajn.

J.R.

Přátelé,

na níže uvedeném odkazu si můžete sami vyzkoušet porovnávání desetinných čísel;-). Stačí mi, když mi napíšete, kolik jste měli chyb. (nemusíte ofocovat celé cvičení a podobně:-P.

https://cs.khanacademy.org/math/arithmetic/arith-decimals/arith-review-comparing-decimals/e/comparing_decimals_1


Mějte se fajn

J.R.


Přátelé,

ke včerejšímu úkolu mi přišla spousta různých řešení a musím říst, že jste to pochopili naprosto správně:-D.K dnešnímu zadání použijeme čísla, která mi poslal Roman 

0,53 

0,532 

0,536 

0,5326 

0,5262

A vaším úkolem je seřadit je od nejmenšího k největšímu (tedy vzestupně;-))Tak se mějte fajn

J.R.

Přátelé,
víkend je pryč a my zkusíme zase něco spočítat. Pořád se držíme desetinných čísel. Tak se zkuste poprat s následujícím úkolem:-)

Z číslic 0, 2, 3, 5, 6 utvoř pět různých desetinných čísel tak, aby na místě desetin byla číslice 5 a na místě setin byla číslice 3.


Přátelé,naprosto chápu, že jste mi nestihli ještě poslat včerejší úkol, hlavně v klidu. Na dnešní úkol máme celý víkend:-). Dnes nemusíte nic psát. Na prvním odkaze si procvičte porovnávání desetinných čísel:-o. Ve škole jsme to zkoušeli, ale pokud si nevíte rady, možná vám pomůže ten druhý odkaz (youtube). Pokud narazíte na problém, pište klidně i o víkendu;-).Tak hodně zdaru.J.R.


https://www.umimematiku.cz/rozhodovacka-porovnavani-desetinna-2-uroven/8484

https://www.youtube.com/watch?v=D8i2IRSEXZA


Přátelé, 

za prvé vás (většinu) musím pochválit, jak nám to díky vám klape;-). Zároveň si nemohu odpustit připomínku k těm, kteří se zas tak moc nesnaží. Nejsou prázdniny:-((. Jednou se do školy vrátíme, apak se uvidí, kdo se jak snažil;-).Dnešním úkolem se vrátíme k tomu, co jsme naposledy dělali, když jsme se viděli ve škole. Desetinná čísla.Na níže uvedeném odkaze si můžete prohlédnout krátké video (asi 4 minuty), které má tak trochu ustřížený konec:-(. To proto, že zlomek, který tam již nestihnou doplnit, zkusíte doplnit vy.Pokud narazíte na problém, jsem tu pro vás.J.R.
https://www.youtube.com/watch?v=JJQOEYfdHGQ


Přátelé,

v příloze vám posílám další úkol, který je opět zaměřený na práci s textem. Opět mi stačí poslat výsledky. A protože je těch otázek k tomuto textu více:-), stačí mi odpovědi do pátku. Zítra žádnou práci z matiky tedy nečekejte.;-)
Tak s chutí do toho a hodně štěstíJ.R.